BOLA BALING WORLD

Ahad

ULASAN KEDUA UNTUK TANPA NAMA

assalamualaikum w.r.t..terima kasih sy ucapkan utk ulasan encik din mengenai catatan sy tempoh hari..hari ini bru sy mempunyai masa utk membalasnya..kesibukan bekerja di "off-shore" xdpt dielakkan..pertama kali nya..sy jga memohon maaf kerana melibatkan SKTP dlm catatan sy itu..scara jujur..catatan sy itu lahir dari perasaan sy sbgai seorg ayah..sy sedaya mungkin akan meluangkn masa sy utk menghantar anak sy menjalani latihan di SKTP pd stiap ptg sblm pertandingan itu..dgn harapan di hati spaya anak lelaki sy itu mampu pergi jauh dlm sukan ini..mungkin perasaan sma jga lahir dr encik din jika berada di tempat sy...tetapi setelah membaca ulasan dr encik din itu...sy sedikit sbyk faham akan apa yg encik din hadapi dlm memilih pemain2 yg berkualiti..mungkin sy hanya beremosi ketika dlm catatan sy tempoh hari..permohonan maaf sy pohon jka ada mana2 pihak termasuk SKTP sendiri yg terguris..pun begitu..sy masih sentiasa mengikuti perkembangan sukan ini dan mendoakan kejayaan utk negeri kita..TERENGGANU darul iman..MAJULAH SUKAN UTK NEGARA.. -ayah prihatin-.. 

Waalaikum salam..
Catatan Pertama:
Alhamdulillah.... syukur kepada Allah s.w.t kerana apa yang diterangkan dalam ulasan yang lalu dapat diterima oleh 'tanpa nama' yang juga seorang 'ayah perihatin'. Sesunggugnya keikhlasan hati ini bukan untuk diri kepentingan sendiri tetapi kerana amanah dan tanggungjawab yang telah diberikan oleh pihak atasan. Dan kerana itu, apa yang dilakukan hanyalah untuk menjalankan amanah bukan mendapat apa-apa keistimewaan atau kepentingan diri sendiri. Malahan kebanyakannya... duit sendiri yang banyak mengalir keluar tanpa mendapat pulangannya... Biarlah.... hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui.

Catatan Kedua:
Permohonan maaf dari lubuk hati ini kerana menyangka salah kepada guru-guru SKTP. Sangkaan di atas komentar yang sampai kepada saya memang ditujukan kepada guru-guru SKTP yang mungkin kecewa di atas apa yang terjadi. Rupanya, guru-guru SKTP semamangnya sangat profesional. Maafkan saya. Sesungguhnya tidak ada niat buruk sangka di hati, sekadar memberikan penjelasan dan keterangan agar mereka-mereka yang mengikutinya, akan memahami keadaan dan tugas serta tanggungjawab yang dipertanggungjawabkan kepada saya, selaku pengerusi Teknik MSS Dungun. Bukannya tidak ada panel pemilih bebas, namun selama yang telah diberikan... akhirnya saya juga yang terpaksa menggunakan bidang kuasa yang ada untuk menyelesaikannya memandangkan kekurangan pegawai yang ada dan jika ada mereka terpaksa memikul tanggungjawab yang lebih besar... untuk meastikan kemenangan pasukan yang dibimbingnya. Dan kekadang menjadi lebih rumit kerana apa yang dikehendaki tidak diterima sepertimana yang diharapkan. Maka terpaksalah... dail nombor..." hello....... hantar budakmu seorang ke MSST!!..." Hasilnya... tidak ada pemain-pemain dari MSS Dungun yang dapat mewakili MSS Terengganu.

Sesungguhnya bukannya suka sangat untuk menerima tugas yang diberikan ini kerana, tugas yang diberikan  ini sentiasa menghadapi kesukaran dan kesulitan untuk menjalan serta melaksanakannya. Masalah-masalah yang sama setiap tahun akan berlaku. Dan kadang-kadang tinggal dua-tiga orang sahaja pegawai yang tinggal untuk menyudahkan penganjuran sesuatu kejohanan atau karnival peringkat MSS Dungun. Penat memang tidak dapat dinafikan lagi. Namun... kerana minat yang mendalam dalam bola baling, semua itu terus dihadapi dan diharungi.... moga-moga apa yang kita lakukan dengan keikhlasan hati.... Insya-Allah... ada ganjaran yang kita tidak sedar datangnya dari Allah s.w.t.

Catatan Ketiga:
Tercertus rasa gembira dalam hati ini kerana bog uyang dilahirkan ini juga mendapat sambutan dari rakan-rakan serta pengunjung yang perihatin dengan perkembangan bola baling baik peringkat daerah, negeri, negara dan tak terkecuali pengunjung dari luar negara. Terima kasih sekali lagi saya hulurkan kepada pengunjung yang melayari blog ini. Semoga ianya dapat memberikan sedikit infomasi untuk meningkatkan dan memperkembangkan lagi permainan Bola Baling. Juga ucapan terima kasih kepada 'ayah perihatin' kerana ulasannya telah memberikan satu kesedaran dalam diri ini agar melakukan kerja dengan lebih beretika dan lebih telus kerana bola baling bukan untuk MSS Dungun atau MSS Terengganu semata-mata tetapi kini milik semua yang terlibat khususnya ibu bapa yang perihatin. TQVM ayah perihatin. Ikhlas dari saya, teguran anda amat-amat saya hargai.

Tahniah juga dari saya 'bapa perihatin' kerana jarang seorang ayah yang sanggup meluangkan masa untuk memberikan peluang kepada anak-anaknya bergiat aktif dalam sukan terutama pada hari ini di mana ibu bapa lebih mementingkan kecemerlangan akademik. Apatah lagi dalam permainan bola baling yang jarang diceburi oleh pelajar-pelajar dan perhatian daripada ibu bapa. Tidak seperti bola sepak. Namun kesanggupan bapa perihatin sesungguhnya perlu dicontohi oleh ibu-bapa yang lain agar tidak terlalu mengongkong anak-anak hanya semata-mata untuk mengejar kecemerlangan akademik. Perlu juga diketahui... ramai atlet-atlet  atau pelajar-pelajar yang mewakili MSS Terengganu dalam sukan telah mencapai kecemerlangan dalam akademik dan mengikut statistik dari MSST, tahun lalu pencapaian atlet-atlet MSS Terengganu mengatasi peratusan yang dicapai oleh pelajar-pelajar Terengganu dalam UPSR. Ini menunjukkan bahawa penglibatan pelajar-pelajar dalam sukan tidak memberikan kesan negeif terhadap pencapaian mereka dala peperiksaan malahan mereka menjadi lebih cemerlang.



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam..sy amat2 stuju 120% dgn perkembangan sukan hendaklah selari dgn akedemik dalam melahirkan pelajar2 yg bedaya saing..sesungguhnya minda pelajar akan lebih cerdas melalui aktiviti2 kokurikulum ini yg menitik beratkan smngat kerjasama dan menyelesaikan masalah..kdua2 nya hendaklah di seiringkan dan dalam merealisasikan matlamat ini..ibu bapa,guru2 adalah pendorong utama kpd mereka..-ayah prihatin-..

dinsenu berkata...

Timekasih atas sokongan yg diberikan... moto kokurikulum SK Gong Pasir... "Kokurikulum Menjana Minda Cemerlang"....