BOLA BALING WORLD

Ahad

CATATAN KEJOHANAN MSSM 2010 - SIRI 2

CATATAN 5: GURU OH GURU!...

Salam buat kenalan dan kepada pembaca budiman....
Selama ini, setiap guru yang menjalankan tugas jabatan dalam cuti akan berbaloi atau paling tidaknya akan mendapat pulangan yang akan menampung perbelanjaannya sewaktu berada di luar stesyen atau luar daerah. Namun pada tahun ini, kemudahan itu sudah tidak ada lagi. Tak kira sejauh mana guru itu bertugas dan bila waktu guru itu bertugas. Hanya 'claim' satu tempat duduk dalam teksi sahaja yang layak dituntut.  Bayangkan seorang guru yang bertugas di SMK Jenagor selama dua minggu dan seterusnya ke Kuantan menguruskan pasukan ke kejohanan MSSM selama seminggu lagi.....  mereka hanya layak menuntut RM 20.00 tambang pergi dan RM20.00 lagi sewaktu pulang ke rumah di Besut atau Kemaman. Jumlah tuntutan yang diterima hanya RM40.00 setelah bertugas hampir tiga minggu!....

Walaupun dalam surat dari jabatan menyatakan bahawa makan minum dan penginapan disediakan..... wajarkan seorang kakitangan kerajaan yang bertugas diluar stesyen mendapat taraf makanan yang berharga RM10.00 sekepala dan menginap di asrama pelajar.... Apatah lagi makanan yang dihidangkan tak seperti yang diharapkan dengan nilai RM10.00. Apakah inilah kelayakan yang harus diterima oleh seorang guru yang bertungkus lumus menjalankan tugas jabatan... Namun itu bukan bererti saya tidak bersyukur tapi fikirkanlah.... mereka ini sanggup menghabiskan masa lapang mereka untuk menabur bakti berbanding guru-guru lain yang lebih suka menambah kantung mereka dengan menyertai perniagaan MLM atau apa-apa aje yang boleh menambah pendapatan mereka di masa yang selebihnya dari waktu rasmi yang diperuntukkan kepada mereka. Atau lebih baiklah mereka tinggal sahaja di rumah bersama anak isteri dari berjemur terik mentari membentuk pelajar-pelajar cemerlang dalam bidang sukan selain akademik yang tidak diabaikan.
Tahniah saya ucapkan kepada para jurulatih pasukan bola baling Terengganu kerana kalian tidak pernah mempertikaikan dan merungut apa yang kalian dapat biarpun setelah kalian berpenat lelah, berjemur terik mentari di padang dan letih mencari idea menjana pemain bola baling cemerlang sehingga membawa kejayaan untuk negeri Terengganu. Benarlah kata orang tua-tua.... kalian umpama lilin, membakar diri menerangi orang lain. Selama ini kalian bekerja keras dan hasilnya orang lain yang dapat nama.... kalian dapat apa?.

CATATAN 6: RAKAN, KAWAN DAN SAHABATKU

Mungkin kalian bertanya mengapa saya menggunakan 3 perkataan di atas yang membawa makna yang hampir sama?. Namun jika kalian melihat melalui mata hati, kalian akan mendapati ketiga-tiganya ada mempunyai perbezaan yang ketara.

Rakan.... bagi saya ianya mempunyai skop yang kecil walaupun mempunyai kuantiti yang lebih besar. Maksudnya, kita mempunyai ramai rakan namun mereka mungkin bukan sahabat kita. Mereka mungkin kenalan sepintas lalu melalui perjumpaan yang formal atau tidak dan mungkin dari kawan kita yang mungkin lebih rapat dengan kita seperti rakan sekursus, sepejabat atau satu pasukan.

Kawan...kawan ni maksud dia x begitu mendalam berbanding sahabat.. namun lebih rapat dari rakan. Terdapat bermacam-macam jenis kawan... kawan sekollah, kawan sekampung dan banyak lagi. Orang selalu menggunakan ayat sperti ini 'kawan makan makan'. Kenapa ye? Kenapa tidak digunakan ayat 'sahabat makan sahabat'  
Di sinilah terletaknya nilai sahabat dalam hati seseorang. Sahabat lebih ironi dengan nilai-nilai yang mulia seperti 'sahabat nabi', 'sahabat rasulullah' dan apa-apa ajelah!... Bagi saya, pengertian sahabat itu sememangnya penuh kemuliaan. Sanggup berkongsi apa saje... suka.. duka dan bahkan sanggup kehilangan duit berpuluh ribu ringgit demi seorang persahabatan. 

Namun aku sendiri telah tertipu dengan pengertian 'sahabat' itu sendiri. Kehilangan berpuluh ribu ringgit tak terasa namun diaibkan oleh sahabat sendiri, yang sama-sama senada dalam bola baling selama ini  amat terasa sehingga kini. Biarpun wang sebanyak lima puluh ringgit (RM50.00) bukan suatu nilai yang besar berbanding dengan jumlah berpuluh ribu ringgit yang telah hangus kerana kepercayaan yang diberikan untuknya. Namun nilai RM50.00 ini, yang meminggirkan pasukan P12 tahun yang juga sama-sama berjuang mengharumkan nama negeri Terengganu membuatkan hati kecil ini amat terguris luka. Apatah lagi pasukan kami baru sahaja kalah dalam perlawanan separuh akhir dengan pasukan MSS Johor. Dan barulah kini saya mengerti bagaimana perasaan luka hati yang telah dialami oleh Cikgu DinB2.... Biar sekaya manapun kini, beliau bukan lagi sahabat saya.... maafkan saya OKB!.

Moralnya.....jangan terlalu cepat mempercayai seseorang itu sebagai sahabat. kita.... terutama yang pandai bermain dengan kata-kata... kerana jika sahabat mengguris hati, lukanya lebih berbisa dari luka akibat seorang rakan atau kawan.

Tiada ulasan: